Skip to main content
home-page
home-page

Andere ideeën

Heb je andere ideeën om van Brussel een betere stad te maken?

Heb je andere ideeën om van Brussel een betere stad te maken?

265
48

Deze ideeën werden reeds ingediend

Willekeurig
Populair
Recent
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 265 bijdragen
Netheid: allen voor een net Brussel
We hebben zo een mooi erfgoed: beter onderhouden van de culturele zaken. Zaken renoveren met respect voor de oude architectuur. De kanaalzone (Molenbeek) wordt mooi opgeknapt, doe zo verder. Stop met wildbouw van overal appartementen. Een paar jaar geleden was er een premie als je je woonst renoveerde. Kan dit niet opnieuw ingevoerd worden.
Iris S.
0 1
Log in om te liken
Veilige stad
Veiliger fietsen, wandelen en spelen in Brussel centrum en Kuregem. Jenthe W.
postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Strikte controle voor mensen die financiële steun krijgen van OCMWs
Er zijn mensen die meer dan 10 jaar financiële steun krijgen van het OCMW. Deze mensen zouden beter opgevolgd kunnen worden zodat zij na een paar jaar de taal zullen leren en beginnen werken. Het huidige systeem zorgt ervoor dat mensen gedemotiveerd en ontmoedigd worden om vooruit te gaan en gaan werken.
inburgeraar _. van bon
0 0
Log in om te liken
Openluchtzwembad
Niet origineel, maar oh zo nodig, zeker nu : een mooi buitenzwenbad Please ;) Steven V.
postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Betere stad
Aanleg van fietspaden ! Zoveel mogelijk auto's uit de stad bannen. Promotoren verbieden, vooraleer het optrekken van een gebouw, het klein beetje groen dat er is af te breken. Aanleg in elke wijk van een maximum percelen groen. Jean V.
postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Een wandelpad doorheen alle Brusselse gemeenten. (Green Line).
Wat vergelijkbaar met de New-york green Line : een autovrij wandelpark die door alle Brusselse gemeentes loopt, inclusief aanleg van Bruggen, trappen, doorheen gebouwen,... Liefst beginnend vanaf een trein-station (Schaarbeek ?) of metrostation.
Steven L.
0 0
Log in om te liken
Wonen in Brussel
Minder onroerende voorheffing betalen en meer controle van de kwaliteit van gebouwen.
medewerker _. van bon
0 0
Log in om te liken
Loopweide voor honden.
Een hoog afgesloten loopweide voor honden, onder andere voor Greyhonden (windhonden). X. M.
Postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Zenne en Maalbeek weer bovengronds
Wat Brussel echt geweldig zou maken is meer water. Steden als Gent, Brugge, Amsterdam, Parijs, etc.. danken hun charme aan de rivieren en kanalen die er doorheen stromen. Ik stel daarom voor de Zenne en de Maalbeek opnieuw bovengronds te halen. Een ambitieus project, maar met als resultaat een zoveel meer charmante stad!
Dries V.
0 0
Log in om te liken
Keep cars out of the city
- tax cars coming into the city - reduce lanes on the street for cars - use won space to make bike lanes (always separate from car lanes) - promote and subsidize purchase of e-bikes - reduce parking slots and plant trees instead
Hans G.
0 1
Log in om te liken
Bouwstop
Minder leegstand = geen nieuwbouw. Terkamerenbos autoloos maken.
postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Bedelende kinderen.
Geen bedelende kinderen; schone straten. G.J.
Postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Fietspad Basiliek Koekelberg/Elisabeth Park
Wanneer je het veilige fietspad op de Goffinlaan (of Keizer Karellaan) verlaat, en je moet richting Simonis, moet je anderhalve km op de Pantheonlaan rijden zonder fietsvoorziening. Een fietspad tussen de Basiliek/Elisabethpark en tramlijn 19 zou heel veilig zijn. Er is reeds een onverhard pad maar dit is onberijdbaar voor de fietser. Idem voor de evenwijdige Landsroemlaan.
Steven L.
2 0
Log in om te liken
Zone 30.
Zone 30 alleen in straten van maximum 30 meter lang. Marc S.
Postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Toegang tot panoramische daken op hoogste kantoorgebouwen Brussel.
In de meeste grote steden worden kantoorgebouwen gedeeltelijk opengesteld voor toeristen, stadsbewoners en geïnteresseerden en krijgen die gebouwen dus meer een publieke functie.(vb. Montparnasse Parijs, Sky Garden London,...) in Brussel denk ik aan de financietoren en de pensioentoren en de Europese wijk die nu 'ontoegankelijk' zijn, behalve voor de werknemers en mensen met een afspraak. De hooste verdiepingen zouden kunnen opengesteld worden voor bezoekers die een panoramisch zicht op Brussel willen en omgevormd tot een publieke ruimte met observatiedeck, dakterras, daktuin, bar, bistro,...)
Steven L.
0 1
Log in om te liken
Subsidies organisaties
Vgc kent zelf subsidies toe aan talloze organisaties en geeft gemeenten ook nog subsidies die dan exact hetzelfde doen. Laat of gemeenten dit zelf doen of dat vgc dit zelf coördineert zodat organisaties broodnodige subsidies sneller en gemakkelijker ontvangen.
Marnix D.
0 0
Log in om te liken
Doorgang op de stoepen.
Stoepen breder maken met uniforme tegels of kasseien. Regels plus handhaven ervan voor de terrassen of het winkelgerief op de stoepen. Niet overal palen op de stoepen: er zijn lantaarnpalen, elektrische dingen, parkeerautomaten, verkeersborden, wegwijzers, ... haal nutteloze zaken ook weg! Heleen V.
Postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Gratis vervoer.
Gratis openbaar vervoer voor +65 jaar, voor alle Brusselaars en voor jongeren. Dries V.
Postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Buy4Jobs
Vele mensen kopen online op Amazon, Bol, Coolblue, Alibaba en laten eten brengen door Uber/Deliveroo... Waarom kan er geen 'lokaal' platform zijn waarbij de lokale handelaars hun produkten te koop stellen gecombineerd met de 'lokale' leveringsdienst, bij voorkeur via fiets, elektrische scooter .... De winst die gerealiseerd wordt door het platform kan geïnvesteerd worden in onderwijs, aanplanten van bomen ...
Filip B.
0 1
Log in om te liken
Beboet halt houdende auto's ('pas garé') op fietsstrook
De zones van de rijbaan naast geparkeerde auto's staat vaak vol met auto's van mensen die 'even' een boodschap doen. Soms een half uur of langer. Soms vertrekt de chauffeur gewoon en zet de alarmlichten aan. Soms staat er een hele file van zulke 'niet-geparkeerde' auto's achter elkaar. Fietsers en auto's moeten uitwijken naar de andere weghelft, of halt houden, waardoor gevaarlijke situaties ontstaan. Vooral voor fietsers. Kan de politie, die in het kader van de veiligheid rond Corona nu zo op samenscholingen en andere onveilige situaties heeft toegezien, ook deze gevaarlijke situaties gaan controleren? Beboet auto's die daar staan, zelfs als er een chauffeur in zit. Dan is dit ongetwijfeld gauw afgelopen en verbetert de verkeersdoorstroming en de veiligheid. Het kan samengaan met een sensibiliserings-campagne. Voor auto's is het simpel: is er geen parkeerplaats voor de deur van een winkel of vriend, dan moet je gewoon een beetje verder rijden. Of de volgende keer met de fiets komen.
L. J.
0 0
Log in om te liken
Stad zonder misdaad.
Avoir une ville sans de mal. Oscar T.
Postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Meer asbakken.
Asbakken plaatsen om de twee km zodat mensen die roken hun sigaretten noch op straat noch in een vuilbak werpen. Marc S.
Postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Duurdere parkeerkaarten voor bewoners
Parkeerkaarten in Brussel zijn schandalig goedkoop. Voor 30 à 50euro per jaar neem ik 6m² openbare ruimte in. Openbare ruimte die daardoor niet beschikbaar is voor groen, bredere voetpaden of veiligere fietspaden.
Mark G.
0 1
Log in om te liken
Voor elke straat een syndicus
Brussel zou zoo veel mooier zijn als er iets gedaan kan worden aan het sluikstorten, het vuilnis dat niet tijdig wordt opgehaald, te vroeg buitengezet, gevels die verkommeren, voetpaden die stuk zijn, waarom doen we geen beroep op de burgers in de straat en stel een "syndicus" aan (vrijwillerig) die ten harte neemt dat de straat er proper uitziet , die de stadsdiensten kan wijzen op problemen en een oplossing voorstellen. Een kleine premie om de huizen te schilderen zou ook welkom zijn, er zijn voldoende krachten beschikbaar, de straten zouden er gewoon mooier kunnen uitzien, want afval trekt afval aan.. en natuurlijk moet die gedragen worden met een campagne en awarness bij de burgers
jeroen c.
0 0
Log in om te liken
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 265 bijdragen