Skip to main content
home-page
home-page

Leren

Hoe kan Brussel mee je talenten versterken?

Brusselaars hebben heel wat talent. Hoe kunnen zoveel mogelijk Brusselaars een vorming of opleiding volgen die bij hen past? Hoe maken we van de vele talen in Brussel een echte troef? Hoe zorgen we ervoor dat alle jongeren een diploma of getuigschrift halen? Hoe kunnen we je ondersteunen om te (blijven) leren? Wat heb je in je vrije tijd nodig om je passies of talenten te ontwikkelen? Ken je goede voorbeelden die Brussel kunnen inspireren? Waar droom je van? 

143
52

Deze ideeën werden reeds ingediend

Willekeurig
Populair
Recent
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 143 bijdragen
Activitées en langues étrangères.
Avoir plus d'activitées en langues étrangères. Oscar T.
Postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Modulaire repetitieruimtes voor in leegstaande gebouwen
Er is een groot tekort aan repetitieruimtes voor muzikanten in Brussel. Tegelijkertijd is er een enorme hoeveelheid leegstand in kantoorgebouwen en handelszaken. Dmv modulaire geïsoleerde panelen zou het mogelijk zijn om zeer snel en efficient ruimtes te bouwen binnenin leegstaande panden om muzikanten hun broodnodige ruimte te geven. Doe dit onder de noemer van de antikraakwet. Op die manier geef je ook invulling en inkomsten aan leegstaande gebouwen. Wordt het pand verhuurd of verkocht zijn die ruimtes snel afgebroken om te verhuizen naar de volgende locatie.
Steven J.
0 2
Log in om te liken
Kennismaking met de historische stad op maat
Vele jonge Brusselaars kennen de geschiedenis van hun stad niet. Spijtig. Jonge vrijwilligers opleiden die de geschiedenis van de stad op creatieve en ludieke wijze leren kennen aan een breder doelpubliek. The must.
Rudy R. van D'Broej Centrum West
0 0
Log in om te liken
Een koksopleiding voor vegetarisch koken
De klassieke bestaande koksopleidingen bevatten standaard modules vis, vlees en gevogelte, waardoor gemotiveerde mensen die vegetarisch willen leren koken ofwel toch vlees moeten leren bereiden ofwel afzien van hun keuze.omdat ze dit niet willen.
Joke B.
0 2
Log in om te liken
Basiseducatie.
Centrum basiseducatie Brusselleer en "lire et écrire" in een huis, zodat we laaggeschoolde Brusselaars op maat kunnen bedienen met een onderbouwde gemotiveerde keuze voor Nederlands of Frans. Lieve V.
Postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Digi-bus
Digi-bus : een busje bezoekt verschillende kansarme wijken en voorziet eerste hulp bij ICT-problemen/vragen (aanmaken van wachtwoorden, apps, facebookaccount, enz. + verwijst door naar cursussen). Lieve V.
postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Initiëren van vrijetijdskalenders, - markten en loketten
De vrijetijdskalenders, en meer nog, de vrijetijdsmarkten die georganiseerd worden binnen diverse scholen helpen om de drempels te verlagen naar vrijetijdsbesteding. Her en der ontstaan ook “vrijetijdsloketten”: Plaatsen waar ouders terecht kunnen met vragen over de vrijetijdsbesteding van kinderen. als deze plaatsen zeer “vindplaatsgericht” georganiseerd worden bv tijdens een ouderscontact, dan merk je dat je daarmee sluimerende noden ontdekt. Ouders die zich geenszins weten te oriënteren in het sociaal-culturele of in het sportgebeuren in de omgeving. Ouders die je met dergelijk vrijetijdsloket een hele stap vooruit helpt. Inspirerend zijn de vrijetijdsloketten in Antwerpen, waar per regio op regelmatige basis zeer laagdrempelige ontmoetingsmomenten georganiseerd worden. Mensen in kansarmoede (deficiet aan sociaal, cultureel en financieel kapitaal) vinden daar de ondersteuning die ze nodig hebben
Brede S. van Brede School Brussel
0 0
Log in om te liken
AirBnB
Strengere regels voor AirBnB's en ook controles AirBnB's of ze in orde zijn met regels en veiligheid. Overlast van AirBnB's aanpakken en illegal AirBnB's opsporen.
Sven V.
0 2
Log in om te liken
Anderstalige Brusselaars informeren via vertrouwenspersonen en sociale media
Veel Brusselaars verstaan niet veel Nederlands. Flyers en brochures over het aanbod aan cursussen en activiteiten zijn nodig, maar mensen lezen die niet in het Nederlands. Een vertaling en verduidelijking van de boodschap is noodzakelijk. Ook sociale media moeten voldoende gebruikt worden om mensen te bereiken. Daarnaast zijn ook vertrouwenspersonen zijn ook heel belangrijk. Enkel via vertrouwenspersonen (bijv. bij verenigingen zoals UAV) zal je mensen echt vlot laten integreren en hen motiveren om voldoende taalvaardig in het Nederlands te worden.
Online sessie 💭. van 17 juni 2020
0 0
Log in om te liken
Joboppertunities voor jongeren koppelen aan communities.
‘Let’s go Urban’ in Antwerpen en het platform ‘Wannawork’ zijn mooie voorbeelden van hoe je tewerkstellingsmogelijkheden kan creeeren voor jongeren met een migratieachtergrond
Raïssa P. van Minderhedenforum
0 0
Log in om te liken
Task Force “Diversiteit voor de klas”
“Sara zou graag in de toekomst juf willen worden, een juf zoals haar eigen juf, die ze aanbidt. Maar eerst, zei ze, moet ze blank worden, want ze heeft nooit in haar leven een zwarte juf gezien.” (Chika Unigwe) Brussel is een van de meest diverse steden ter wereld, maar het lerarenkorps is geen afspiegeling van deze diversiteit. Dat betekent dat we kansen missen op het vlak van herkenbare rolmodellen voor kinderen, voeling met de thuissituaties van gezinnen, kennis van de positie en leefwereld van minderheden, communicatie met de ouders, … Om hier verandering in te brengen is meer nodig dan enkele kleinschalige projecten. Mijn voorstel is om alle krachten te bundelen in een task force die als opdracht heeft om hier op korte termijn verandering in te brengen. Breng de top van basis-, secundair en hoger onderwijs (lerarenopleidingen) in Brussel samen met enkele andere partners (VGC, Minderhedenforum, jeugdwerk, …) en bouw verder op de bestaande expertise van projecten als De Baobab.
Stijn H.
0 0
Log in om te liken
Specific courses for non-native language speakers
I love to teach kids unfortunately i didn't get many opportunities to do so, but maybe with specific courses for non-native language speakers Brussels can provide opportunities to people like me to pursue our love of teaching.
inburgeraar _. van bon
0 0
Log in om te liken
Beter informeren
Sommige mensen bereik je niet met folders en websites. Soms kunnen ze niet goed lezen of kunnen ze niet overweg met computers of smartphones. Persoonlijk contact is daar belangrijk om de informatie, die voor hen nuttig kan zijn, tot bij hen te krijgen. Je moet zelf naar de mensen toe gaan, zo win je hun vertrouwen. De schoolpoorten bijvoorbeeld zijn belangrijke ontmoetingsplekken, maar ook markten. Mond-aan-mond-reclame zal zo ook zijn werk doen. Medewerkers van organisaties en van de VGC moeten de tijd en ruimte krijgen om dit te doen. We hebben meer van dit soort ‘straathoekwerkers’ nodig.
Online sessie_ 💬. van 17 juni 2020
0 0
Log in om te liken
Informatie van scholen naar ouders beter laten doorstromen
Door lessen en nieuwsbrieven over bepaalde thema’s, zoals gezond leven of opgroeien door de school kunnen leerlingen informatie laten doorstromen naar hun ouders. Zo kunnen de twee verschillende leefwerelden (thuis – de rest) van jongeren met een migratieachtergrond dichter naar elkaar toegroeien.
Feest van jonge nieuwkomers in Brussel -.
0 0
Log in om te liken
Meer plaatsen in de taallessen Nederlands en Frans
Er zijn onvoldoende plaatsen in de taallessen (Nederlands+Frans). Hier moeten meer plaatsen gecreëerd worden. Over de taalgrenzen heen contacten leggen, info uitwisselen en plaatsen creëren. Odisee, volwassenenonderwijs, ... Pierre
Online sessie 💬. van BOp
0 0
Log in om te liken
Betaalbare woningen
Betaalbare woningen om te kopen en huren.
Sven V.
0 0
Log in om te liken
Verplichte basiskennis Nederlands-Frans voor iedereen die woont of werkt in Brussel
We kunnen als Brusselaars in een officieel tweetalige stad elkaar enkel goed begrijpen en respect tonen als iedereen die woont of werkt in Brussel een basiskennis heeft van beide talen. Daarom mijn voorstel om een verplichte taaltest te organiseren voor iedereen die woont of werkt in Brussel, van Nederlands en Frans. Een basisniveau is voldoende.
Stefan W.
0 0
Log in om te liken
Lessen die aansluiten op de leefwereld van jongeren
Wij stellen aan om de lessen meer te laten aansluiten op onze leefwereld. Als we school verlaten zijn we niet altijd goed voorbereid op de realiteit van elke dag. Wij willen leren een budget te beheren, papieren in te vullen en een kijk krijgen op onze rechten en plichten als jongeren.
Live sessie . van D'Broej - Centrum West - Big Three-jongeren
0 0
Log in om te liken
Een vervangingspool voor afwezige leerkrachten
Het is voor scholen niet makkelijk om een vervanging te vinden voor een langdurig afwezige leerkracht. Daardoor missen leerlingen soms een deel van de leerstof, of wordt de leerstof minder goed verwerkt.
inburgeraar _. van bon
0 0
Log in om te liken
Ouders en school leren elkaar beter kennen via uitwisselingsactiviteiten
Activiteiten organiseren op school waarbij de ouders en de buurt mee aan kunnen deelnemen Er kan bijvoorbeeld een buurtfeest georganiseerd worden waar ze starten met een vergadering en afsluiten met het vieren van de verschil en cultuur. Iedereen moet zich natuurlijk inzetten door bv. gerechten van zijn of haar cultuur voor te bereiden. Zo leren we natuurlijk ook veel bij. Het is belangrijk dat er een methode gebruikt wordt dat er voor zorgt dat er een uitwisseling is tussen de verschillende activiteiten bv. speeddate voor ouders (iedereen aanbod + uitwisseling tussen iedereen)
Noura E. van De Baobab
0 0
Log in om te liken
Talenten ontwikkelen: meer activiteiten voor jongeren
Er zijn te weinig activiteiten voor jongeren (en schoolverlaters). Dit is belangrijk voor hun ontplooiing. Bijvoorbeeld workshops op stageplaatsen organiseren. Een open atelierruimte waar jongeren onder begeleiding hun talenten kunnen ontdekken.
Online sessie 💬. van 29 juni 2020
0 0
Log in om te liken
Meer bomen
Het is belangrijk om waar mogelijk bomen te planten. Maar waarom geen fruitbomen ? Er kunnen allerlei projecten rond gemaakt worden terwijl we tegelijkertijd schaduwplaatsen maken en milieubewust bezig zijn.
Anne-Marie D.
0 0
Log in om te liken
Inschrijvingssysteem scholen.
Huidig inschrijvingssysteem voor Nederlandstalige scholen is toch niet ideaal. Soumaya M.
Postkaart ✉.
0 1
Log in om te liken
Cijfers en Letters-club
Er zou een Cijfers en Letters-Club moeten opgericht worden (naar het voorbeeld v h spel op FR 3) Dat zou de rekenvaardigheid en de woordenschat van de jeugd en ouderen fèl verbeteren !!!
Dirk C.
0 0
Log in om te liken
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 143 bijdragen